X
تبلیغات
مجتمع فنی
رایتل

دانشمندان اعلام کردند: سرنخ‌های ابتلا به افسردگی پس از زایمان کشف شد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دانشمندان معتقدند؛ عواملی را که موجب بروز افسردگی پس از زایمان می‌شوند، شناسایی کرده‌اند و از این طریق می‌توانند در آینده با درمان مادران از انتقال افسردگی به کودکان آنها جلوگیری کنند.

آمارها نشان می‌دهد که تقریبا سه چهارم از مادرانی که تازه وضع حمل کرده‌اند، مدت کوتاهی پس از تولد، نوزادشان دچار افت خلق و افسردگی می‌شوند و از علائمی چون غم زدگی، نوسانهای خلقی، اضطراب و کاهش اشتها شکایت دارند.

به گفته محققان؛ از هر 10 زنی که به تازگی مادر شده‌اند و به این حالت دچار می‌شوند، تقریبا در یک نفر بیماری ادامه می‌یابد و بعنوان افسردگی پس از زایمان شناخته شده است.

در این تحقیق پژوهشگران دریافته‌اند: افت شدید هورمون استروژن پس از زایمان سبب آزاد شدن آنزیمی در مغز می‌شود که این آنزیم جلوی فعالیت مواد شیمیایی را که عامل افزایش خلق و روحیه مثبت است را می‌گیرد.

به گزارش دیلی تلگراف، این آنزیم سرتونین و دوپامین را که دو ماده مهم شیمیایی برای بهبود خلق و شادمانی هستند تخریب می‌کند.

محققان می‌گویند؛ این یافته به بهبود افسردگی پس از زایمان کمک خواهد کرد.

انسان در ناراحتی و استرس، اول از همه انرژی خود را از دست می‌دهد. با توجه به این‌که موز دارای 3 نوع قند طبیعی ساکاروز، فروکتوز و گلوکز است موجب افزایش انرژی می‌شود.

در مورد افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، مصرف موز به دلیل دارا بودن تریپتوفان که نوعی پروتئین برای تبدیل سروتونین است موجب بهتر شدن احساسشان می‌شود.

خود تریپتوفان نیز به ایجاد آرامش و بهتر شدن احساس کمک می‌کند.

در ضمن این میوه به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین B6 و تنظیم قند خون به ایجاد آرامش در فرد و تقویت سیستم عصبی کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد مادران باردار در تایلند روزانه یک موز می‌خورند تا مطمئن باشند که علاوه بر وضعیت روحی آنها فرزندانشان نیز افرادی آرام و باحوصله خواهند بود.

افرادی که مایل به ترک سیگار هستند اما به دلیل عوارض کاهش نیکوتین در بدن کلافه و عصبی هستند با مصرف موز بهتر می‌شوند، زیرا این میوه علاوه بر دارا بودن ویتامین‌های گروهb، منبع غنی پتاسیم و منیزیم است که به بازسازی بدن پس از دوری از نیکوتین کمک می‌کند.

گفتنی است که پتاسیم، ضربان قلب را تنظیم کرده، اکسیژن بیشتری به مغز می‌رساند و به تعادل میزان مایعات در بدن کمک می‌کند.

وقتی فرد عصبی می‌شود متابولیسم او سریع‌تر شده و پتاسیم کاهش می‌یابد در این موقع است که مصرف یک عدد موز و ورود پتاسیم لازم به بدن موجب حالت تعادل می‌شود.

موز در مقایسه با سیب که میوه‌ای بسیار مفید است 4 برابر پروتئین بیشتر، 3برابر فسفر، 2 برابر هیدرات کربن و 5 برابر ویتامین A و آهن بیشتر دارد.

جالب است بدانید مصرف منظم موز می‌تواند خطر ابتلا به انواع حملات مغزی و مرگ ناشی از آن را به میزان 40 درصد کاهش دهد.

منبع: shine.com

اگر شما در سنین سالخوردگی هستید، می‌توانید دلایل بسیاری برای استرس داشته باشید. از دست دادن عزیزان، بیماری خود یا فرزندان، مشکلات مالی و روحی و ناتوانی در کنترل محیط‌زندگی از آن جمله‌اند. اما این ‌که فشارهای وارده بر شما زیاد است، دلیل آن نیست که اجازه دهید استرس شما را از پا در بیاورد.

کسانی که در معرض استرس هستند به توصیه‌های زیر که باعث کاهش استرس می‌شود، عمل کنند.

ورزش روزانه

نخستین توصیه انجام ورزش روزانه است. ورزش در بدن هورمون‌هایی را آزاد می‌کند که احساس نشاط و سلامتی به بدن می‌دهند.

یکی دیگر از روش‌هایی است که سبب آرام‌سازی شما می‌شود. تنفس عمیق شکمی بهترین و عمیق‌ترین و آهسته‌ترین تنفس است. هوا به بخش اعظم شش‌ها می‌رسد و دیافراگم نیز بدرستی به کار گرفته می‌شـود. روی یک سطح هموار به پشت دراز بکشید و یک بالش زیر سر خود قرار دهید.

یک دست خود را روی شکم بگذارید تا سفت شدن عضلات آن را حس کنید. به طریقی نفس خود را به درون بکشید تا دست روی شکمتان به سمت بالا حرکت کند.

از طریق دهانتان عمل بازدم را انجام دهید با صدای کشیده «هااااا». توجه کنید که چگونه شکم شما از هوا خالی شده و دستتان به پایین برمی‌گردد. این عمل را 10 مرتبه تکرار کنید.

از طریق شکم نفس بکشید و اجازه دهید هوا حفره قفسه سینه را نیز پر کند. این عمل را تا آنجا که ممکن است با ملایمت انجام دهید و آن‌قدر تکرار کنید تا انجامش برای شما آسان شود.

اکنون دم و بازدم خود را هماهنگ کنید. عمل دم را بدرستی انجام داده و سپس اجازه دهید هوا پیش از آن که از ناحیه شکم خالی شود، نخست از بخش فوقانی شش‌ها خارج گردد.تنفس صحیح برای شما بسیار حائز اهمیت است، چون با به‌کارگیری از ظرفیت شش‌ها، اکسیژن بیشتری به بدنتان خواهد رسید و همچنین هنگام مواجهه با عوامل استرس‌زا بهتر می‌توانید واکنش نشان دهید.

خنده

روا‌ن‌شناسان دانشگاه لومالیندای کالیفرنیا با تحقیق روی خنده و تاثیرات آن دریافتند، خندیدن نه تنها استرس را از بین می‌برد بلکه حتی میزان هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد.

این تحقیقات نشان می‌دهد، یک فیلم خنده‌دار می‌تواند 35 تا 70 درصد هورمون‌های استرس‌زا را کاهش دهد.

براساس این گزارش، خنده در کنار کاهش استرس،‌ فشارخون را نیز پایین آورده و سیستم ایمنی را با افزایش فعالیت سلول‌های حیاتی تقویت کرده و تولید آنتی‌بادی‌ها را تشدید می‌کند.

به گفته محققان، خندیدن دردها را به مدت چندین ساعت کاهش می‌دهد.

خوردن مواد غذایی سالم و مغذی

روز خود را با مصرف یک لیوان آب پرتقال تازه یا آبمیوه‌های طبیعی حاوی ویتامینC شروع کنید و در بقیه روز آب زیاد بنوشید، برای این که وقتی بدن تحت استرس است، ویتامینC بیشتری نیاز دارد. یک لیوان آبمیوه تازه، نیاز اضافی شما را تامین می‌کند.

نوشیدن حداقل 8 لیوان آب، بدن شما را از بی‌آبی حفظ می‌کند و مانع تحمل استرس اضافی برای بدن شماست.

برای صبحانه یک عدد موز، مقداری مواد غذایی حاوی فیبر زیاد و ماست کم‌چرب استفاده کنید، چرا که موز منبع غنی ویتامینB6 است که برای سوخت و ساز لازم است، بخصوص زمانی که سوخت و ساز بدن مانند مواقع استرس سریع است. توجه کنید که مصرف مکمل‌های اضافی ویتامین B لازم نیست، چون ممکن است استرس اضافی به بدن تحمیل کنید.

دستگاه گوارش شما استرس وارد شده را احساس می‌کند، بنابراین دریافت مواد غنی از فیبر در طول روز کمک می‌کند تا توفان ایجاد شده در این دستگاه فروکش کند.

به قدرت متعال وصل شوید

خواندن دعا و نماز و ارتباط با خدا سبب می‌شود تا فرد راحت‌تر از مسائل استرس‌زا رهایی یابد. هر چه احساس ارتباط بیشتری با خدا که منبع قدرت است داشته باشید، استرس کمتری را تجربه خواهید کرد.

آسایش فکری در طبیعت

‌رفتن به طبیعت یا پیدا کردن جایی که بتوانید حداقل 10 دقیقه در آنجا تنها باشید. در حالی که تصور می‌کنید در یک مکان زیبا هستید، بکوشید تمرکز کنید و به صدای طبیعت گوش دهید. وزش نسیم را روی پوست خود حس کنید و حس گرمایی را که زیر پوستتان می‌دود، بچشید. در این حال فکر خود را از تمام فشارها رها کنید و بگذارید سلول‌های مغزتان استراحت کند.

با آوردن حیوان کوچک خانگی که کمترین مشکلی را برای سلامت شما می‌تواند به وجود آورد، مثل ماهی‌های آکواریمی یا هر چیزی که پزشکتان برایتان مضر نمی‌داند، خود را از تنهایی درآورید. پرورش یک حیوان خانگی فشارخون شما را کاهش داده و می‌تواند باعث افزایش طول عمرتان شود.

ساعتی را با دوستان فیلم سینمایی ببینید یا شطرنج بازی کنید.

با یک دست چند هندوانه برندارید

از خودتان بیرون بیایید

برای دیگران کاری انجام دهید و تلاش کنید از افکار خود خارج شوید.

سعی کنید از خودتان، خواسته‌های مافوق توانایی و غیرمنطقی نداشته باشید.

اجازه دهید که گاهی به خاطر اشتباهاتی که در گذشته و حال مرتکب شده‌اید، خود را ببخشید. به این ترتیب قادر به بخشیدن اشتباهات دیگران نیز خواهید بود.

فردی را برای درد دل کردن پیدا کنید. مشاوران رادیویی یا دوستان اینترنتی کمک خوبی برای این کار هستند.

چیزی که سبب اضطراب شما می‌شود را روی کاغذ نوشته و آن را پاره کنید و دور بریزید.

هنری بیاموزید. مشغول شدن به هنر شما را از درگیری‌های ذهنی نجات می‌دهد.

هم ورزش کنید هم خنک شوید

ورزش کردن در آب از تمرین‌هایی است که برای سالمندان توصیه می‌شود. البته برای برخی سالمندان ممکن است این نوع ورزش مناسب نباشد و به همین دلیل برای شروع این ورزش که در فصل تابستان بسیار لذت‌بخش است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

عموما کسانی که ناراحتی‌های مفصلی دارند، شنا کردن، راه رفتن و انجام حرکات نرمشی در آب به آنها توصیه می‌شود.

افرادی که به دلایل مختلفی چون آرتروز، اضافه وزن یا کم‌تحرکی، نگران تاثیر منفی ورزش بر استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌هایشان هستند به توصیه پزشک خود ورزش در آب را تجربه کنند.

به کمک این ورزش سیستم قلبی ـ عروقی مقاوم می‌شود. ماهیچه‌ها نیرومند شده و انعطاف‌پذیری، هماهنگی، چالاکی و تعادل افزایش می‌یابد.

ورزش در آب به افراد آسیب‌دیده، اشخاصی که در دوران پس از جراحی یا بیماری شدید به سر می‌برند، کمک می‌کند تا بهتر و سریع‌تر بهبود یابند.

آب، آرامش‌بخش است و تاثیر خنک‌کننده و حالت ماساژ مانندی که از حرکت در آب به وجود می‌آید، به ورزشکار کمک می‌کند بدون احساس گرما یا خستگی به انجام حرکات بپردازد.

هنگام غوطه‌ور شدن در آب، جریان خون سریع‌تر می‌شود و به قلب و عروق شما بهبود می‌بخشد.

در صورتی که دچار آسیب‌دیدگی و تورم در بخشی از بدن باشید، فشار آب روی بدن از شدت تورم کاسته و درد را تخفیف می‌دهد.

از آنجا که نیروی جاذبه در آب کم می‌شود، شما در آب می‌توانید آن دسته از حرکات کششی که انجام آن در خشکی برایتان ممکن نیست را انجام دهید.

فشار عمق آب روی بدن، مفاصل، ماهیچه‌ها و اندام‌های داخلی مانند یک ماساژ خوب، به تمام بدن آرامش بخشیده و مانع کوفتگی می‌شود.

این ورزش برای کسانی که در حال طی کردن دوران نقاهت بعد از آسیب‌دیدگی یا یک جراحی هستند، با اجازه پزشک مفید است. همچنین این ورزش به کسانی که مشکلاتی در ناحیه پشت یا ماهیچه‌های پا دارند و در سنین سالخوردگی هستند، توصیه می‌شود. در شماره بعد به نمونه‌هایی از تمرین‌های رایج در آب اشاره می‌کنیم. تا آن‌موقع وقت دارید در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

محققان دانشگاه والنسیا طی بررسی های جدید بر روی تغییرات به وجود آمده در بدن فردی خشمگین دریافتند در زمان خشم ضربان قلب، فشار خون در عروق، میزان تولید تستسترون و فعالیت های نیمکره چپ افزایش پیدا کرده و کورتیزول خون هورمونی که با استرس در ارتباط است ، کاهش می یابد.

به گزارش ساینس دیلی، محققان دانشگاه والنسیا اعلام کردند تحریک احساسات تغییرات عمیقی بر روی سیستم خودکار عصبی که کنترل فعالیت های قلبی عروقی و غدد درون تراوا را به عهده دارد به وجود می آورد. همچنین این رویداد بر روی فعالیت های مغزی به ویژه بر روی بخش های پیشانی و گیجگاهی تاثیرگذار است.

محققان با استفاده از روش AI خشم 30 مرد داوطلب را تحریک کردند. قبل و بلافاصله پس از تحریک خشم دانشمندان ضربان قلب و فشار خون عروقی داوطلبان را به همراه میزان تستسترون ، کورتیزول ، میزان فعالیت های نامتقارن مغز ، حالت های کلی ذهنی و تجربه فردی و ذهنی خشمگین شدن را در داوطلبان اندازه گیری کردند.

نتایج نشان دادند خشم تغییرات عمیقی را در حالات ذهنی داوطلب و عوامل سایکوبیولوژیکی ایجاد می کند. افزایش در ضربان قلب ، فشار خون ، تستسترون و کاهش در میزان تولید کورتیزول از نشانه های آشکار این رویداد است.

با این وجود با تمرکز بر روی فعالیت های نامتقارن در بخش های پیشین مغز می توان دریافت در هنگامی که احساسات در فرد به شدت تحریک می شوند ، دو مدل کاملا متناقض شکل می گیرند. مدل اول ، جاذبه احساسی نشان می دهد مناطق پیشین و چپ مغز با احساسات مثبت در ارتباط است در حالی که بخش راست بیشتر با احساسات منفی درگیر است.

مدل دوم یا مسیر انگیزشی بیانگر این موضوع است بخش پیشانی و چپ مغز با تجربه احساس برقراری رابطه نزدیک با دیگران در ارتباط است در حالی که منطقه مشابه در راست مغز به احساس جدایی دامن می زند. احساسات مثبت از قبیل شادی معمولا با محرکی برای نزدیک شدن به دیگران در ارتباط است و احساسات منفی از قبیل ترس یا اندوه با جدایی و دوری گزیدن.

با این حال عملکرد تمامی احساسات بر طبق این ارتباطات نیست. به گفته دانشمندان احساس خشم احساسی بی مانند است زیرا اغلب تجربه احساس منفی را در فرد به وجود می آورد اما محرک نزدیک شدن به دیگران را در انسان فعال می کند.

نتایج مطالعات نشان می دهد در هنگام خشم کارایی گوش راست بالاتر رفته و این نشانه ای بر فعالتر شدن نیمکره چپ مغز است. به بیانی دیگر زمانی که فردی عصبانی می شود واکنش های نامتقارن مغزی به واسطه نزدیک شدن به عامل اصلی انگیزش خشم شکل می گیرند و نه به واسطه منفی بودن این تحریک و عامل آن. به گفته محققان انسان به صورت طبیعی پس از عصبانیت خود را به عامل اصلی خشم خود نزدیک می کند تا آن را از سر راه بردارد.

این اولین مطالعه کلی است که بر روی احساسات و به ویژه بر روی احساس خشم متمرکز شده است تا تغییرات مختلف در عوامل روانشناسانه و بیولوژیکی را تحت تاثیر این احساسات در انسان تعیین و بررسی کند