نگاهی به ناسازگاری در زندگی زناشویی

وقتی‌ آب‌تان‌ به‌یک‌جوی نمی‌رود
دلت می‌خواهد فریاد بزنی و از ته دل به سرنوشت خودت فحش بدهی. دلت می‌خواهد مقصر را پیدا کنی و هر چه روی دلت مانده را به او بگویی و دلت خنک شود. شوهرت هم دلش می‌خواهد به میز مشت بکوبد و سرش را به دیوار بزند. شاید او هم اگر مقصر را پیدا کند مشتی به چانه‌اش بزند تا از دست این همه کینه خلاص شود.

زندگی‌تان جهنم شده است. چشم دیدن همدیگر را ندارید در حالی که می‌دانید همدیگر را هم دوست دارید اما انگار برای هم ساخته نشده‌اید. نمی‌شود دیگر! انگار هیچ وقت آب شما دو نفر توی یک جوی نمی‌رود و مثل دوتا خط موازی یا باید از هم دور باشید یا نزدیک شدن به فکر و احساس هم برایتان غیرممکن است.

چرا این اتفاق افتاده است؟ از کی این طور شد؟ شما عاشق کس دیگری شده‌اید؟ همسرتان زن دیگری را دوست دارد؟ یا... .

هر چه هست این زندگی گل‌آلود شما را به جایی نمی‌رساند. شما و همسرتان با هم سازگار نیستید.

سازگاری‌ها

وقتی ما توان سازگاری نداریم ناسازگار می‌شویم، اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟محققان توانسته‌اند فهرستی از اولویت‌های زوج‌های سازگار و ناسازگار را تهیه کنند که بودن این فهرست سبب سازگاری و نبود آن سبب ناسازگاری می‌شود.

سازگاری در تصمیم‌گیری‌های مشترک

به گزارش ایسنا تحقیقی که میشل روی 450‌زوح انجام داد نشان داد زنانی که در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های مربوط به بودجه، تجهیزات و وسایل مسکن و امور فرزندان در کنار شوهرانشان به صورت فعال مشارکت دارند، از زندگی خود راضی‌تر هستند.

آقایان اگر شما این همکاری را از همسرتان دریغ می‌کنید و همسری سازگار می‌خواهید بهتر است در روش خود تجدیدنظر کنید.

تحقیق دیگر نشان می‌دهد افراد ناراضی از زندگی زناشویی کسانی هستند که شوهران سنتی و زنان غیرسنتی دارند. زنان شاغلی که به علت استقلال روانی و اقتصادی تصمیم‌گیری در خانواده را حق خود می‌دانند، با سدی به نام شوهران سنتی مواجه می‌شوند که برای منع آنان از این کار کوهی از وظایف و مسائل را سر راه آنان قرار می‌دهند تا آنان را سر جای خود بنشانند.

اوقات فراغت

این یکی از مشکلاتی است که امروز بین خانواده‌های ایرانی بیشتر بروز می‌کند. فشار تورم و نیاز اقتصادی سبب می‌شود مردان و زنان کاری فزون‌تر انجام دهند و حضور در شیفت‌های اضافی کاری آنان را از گذران اوقات فراغت در خانواده بازمی‌دارد. این گلایه‌ای است که اکثر زنان از همسران پرکار خود دارند و در فهرست محققان ازجمله پارکی و ساکر جزو عوامل ناسازگاری است.

زنان در این خانواده‌ها یا تنها می‌مانند یا وقت خود را با کودکشان سر می‌کنند و کم‌کم حس گسستگی خانواده به سراغشان می‌آید. آنان سعی می‌کنند این گسستگی را مهار کنند، اما مشاجرات پیش می‌آید... .

فرزند، حلال مشکلات

تحقیقات نشان می‌دهد زوج‌های دارای فرزند از نظر میزان روابط جنسی و رضایت‌مندی در سطح بالاتری قرار دارند و نبود هر یک از این مولفه‌ها منجر به ناسازگاری در خانواده می‌شود.

ارتباطات موثر

این یکی دیگر از عوامل سازگاری است. رفتارهای ارتباطی زوج‌های سازگار بیشتر از زوج‌های ناسازگار بر مبنای گذشت و تکیه بر نکات مثبت طرف مقابل است. زوج‌های ناسازگار در برداشت خود از منظور و هدف طرف مقابل به صورت منفی عمل می‌کنند در حالی که در زوج‌های سازگار بین منظور فرستنده و برداشت گیرنده تفاوت اندکی وجود دارد. یعنی این زوج‌ها مثبت‌اندیش‌تر و شنونده‌های بهتری هستند. اهل قضاوت و پیشداوری نیستند و حرف‌های طرف مقابل را تحریف نمی‌کنند. در عوض زوج‌های ناسازگار اغلب تفسیر منفی از پیام طرف مقابل خود ارائه می‌دهند.

زوج‌های پیشگو

جالب است بدانید این تحقیقات نشان می‌دهد زوج‌های موفق و سازگار از توانایی بیشتری برای پیش‌بینی رفتار طرف مقابل خود برخوردار هستند و لذا در روابط زناشویی نیز موفق‌ترند. مهارت‌های ارتباطی و حل مساله به تنهایی قادر است سازگاری یا نا سازگاری یک زوج را مشخص کند.

همسان نه، مکمل

تحقیقی که روی زوج‌های همسان شاهد انجام شده، نشان می‌دهد همسانی ویژگی‌های روانی میان همسران می‌تواند منجر به ناسازگاری شود در حالی که شخصیت‌های مکمل بهتر با هم سازگاری می‌کنند. بنابراین دنبال نسخه مونث خودتان نباشید!

تحقیقات بسیاری در مورد سازگاری و ناسازگاری زوج‌های جوان انجام شده است.

این تحقیقات به شما می‌گوید کجا زندگی به بن‌بست می‌رسد و اگر چه رفتاری پیش بگیرید با وجود تمام اختلافات می‌توانید به زندگی مشترک توام با خوشبختی ادامه دهید، اما در این شماره بیش از این مجال نیست و ادامه این مبحث را در هفته‌های آتی پی می‌گیریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد